tirsdag 6. september 2011

Ny bok...

Når vi var på jentetur til Stavanger i sommer så fikk jeg
handlet en del bøker, tror jeg kom hjem med 6 stykker...:)
Elsker bøker!
Så idag begynte jeg endelig på den ene,
SARAS NØKKEL, av Tatiana De Rosnay.

"Paris 1942: Sara, en ti år gammel jødisk jente, 
gjemmer lillebroren sin i et skap like før familien arresteres av det
franske politiet i den beryktede oppsamlingen av jøder
som siden er blitt kjent som Vél d'Hiv. 
Hun låser skapdøren og legger nøkkelen i lommen,
overbevist om at hun vil være tilbake om noen få timer.
Men timene blir til døgn,
og Saras desperasjon vokser...

Paris 2002: I anledning 60 års markeringen for Vél d'Hiv 
blir Julia Jarmod bedt om å skrive en artikkel om denne svarte
dagen i Frankrikets historie.
Mens hun undersøker saken, 
snubler hun over Saras fortiede familiehistorie.
Julia føler seg forpliktet til å skrive om jentas skjebne,
og gjennom sine undersøkelser tvinges hun til å stille 
spørsmål om sitt eget liv."

Det er en roman som tar opp tabuene og fornektelsene 
rundt en smertelig episode i Europas historie.
Det er og laget film om den.

Jeg har som sagt just begynt.
 Over her var et lite utdrag,
gleder meg til å lese mer... 
Virker kjempe spennende!

Er det noen som har lest boken eller sett filmen?
God eller dårlig?

1 kommentar:

  1. Åh, det er en herlig og vond bok. Det er bare å finne frem snytepapir for det blir nok litt tårer.

    Kos deg med lesingen.

    SvarSlett